Thursday 9 June 2016

[ DIY ] TIPS HALUSKAN TUBUH BADAN DENGAN SKRUB STRAWBERI. INI CARANYA!

Tags


(**)Buah strawberi merupakan salah satu buah yang disukai ramai. Kebaikannya juga sangat banyak, sama ada kesihatan ataupun kecantikan tubuh. Salah satunya adalah melicinkan kulit kasar dan membuat kulit kelihatan cerah serta segar.

(**)Agaknya bagaimana cara buah strawberi dapat menghaluskan kulit tubuh?

(**)Bahan:

(**)10 biji strawberi – buang daun, cuci bersih dan haluskan ( boleh dikisar)
(**)2 sudu makan minyak zaitun ataupun minyak kelapa
(**)1 sudu makan garam halus

(**)Cara membuatnya:

(**)Masukkan ke semua bahan ke dalam bekas mangkuk yang bersih. Aduk hingga semua bahan tercampur rata sehingga menjadi pes. Biarkan campuran masker seketika, agar ianya menyatu dengan baik satu sama lain.

(**)Seterusnya, gosokkan ke bahagia tubuh yang kasar atau kelihatan tidak sihat. Gosok secara perlahan sambil diurut lembut. Cuci bahagian tubuh yang disapu dengan air hangat.

(**)Dengan melakukan rawatan ini, kulit anda akan menjadi semakin halus dan bebas daripada masalah kulit kasar. Nutrisi yang terkandung dalam buah strawberi dipercayai mampu mengangkat sel kulit mati. Minyak zaitun pula baik untuk melembutkan kulit. Sementara garam akan menanggalkan segala kotoran penyebab kulit kasar. Selain menghaluskan kulit, rawatan ini juga boleh membuatkan kulit kelihatan cerah dan segar. Untuk hasil terbaik, lakukan 2 kali seminggu.

(**)Nota: Jika selama melakukan rawatan kulit mengalami iritasi, segera hentikan rawatan. Tidak semua jenis kulit sesuai dengan rawatan semulajadi yang menggunakan buah strawberi.


EmoticonEmoticon