Tuesday 19 April 2016

Nak Nampak Muda? Jom Facial Massage Sendiri Di Rumah. Mudah, Murah Dan Tetap Efektif!

Tags


(*)Jika anda tidak sempat ke salon, lakukan facial massage ini di rumah. Teknik atau cara facial sendiri ini cukup mudah untuk dilakukan. Yang penting, lakukan secara berkala, dua atau tiga minggu sekali. Selain itu, pastikan ketika anda melakukan facial massage, wajah anda bersih atau tidak mengenakan mekap.Facial massage dapat merelakskan otot-otot wajah serta meningkatkan perjalanan udara dan darah di dalam kulit. Kedua fungsi tersebut akan membantu mengurangi kedutan dan menjadikan wajah anda lebih halus serta anjal.


Berikut ini beberapa teknik urutan wajah yang boleh anda pratikan di rumah.


Menepuk Wajah

(*)Teknik urutan wajah yang pertama wajib anda pelajari adalah ‘tapping’ atau menepuk wajah. Ini merupakan teknik paling mudah untuk membantu kulit anda kelihatan lebih bersinar. Gunakan jari-jari tangan dan tepukkan dengan lembut di seluruh kawasan wajah. Cara facial sendiri ini boleh membuat kulit anda menjadi lebih cerah dan sihat.


Urut Ke Atas

(*)Teknik lain yang boleh anda gunakan adalah urut ke atas. Tempelkan jari tangan lembut di wajah,dan gerakkan ke atas sambil menekan wajah secara perlahan. Lakukannya di seluruh kawasan wajah secara merata untuk menegangkan otot yang ada di sekitar kawasan tersebut.


Urutan Mata

(*)Jika anda berasa penat di sekitar kawasan mata, ada teknik urutan khusus yang boleh anda gunakan. Dengan jari tangan, rabalah tulang yang melindungi sekeliling bahagian mata. Tekan dengan jari tengah secara perlahan dan lakukan gerakan memutar di kawasan bahagian dalam tulang tersebut. Lakukan cara facial sendiri ini beberapa kali agar mata terasa lebih relaks. Beberapa teknik sederhana ini boleh anda lakukan di rumah untuk merelakskan kulit wajah dan memberikan efek tenang pada fikiran.


Info Tambahan!


Minyak Almond

(*)Minyak almond boleh digunakan untuk mengurut wajah dapat menegangkan kulit, sebagai anti penuaan kulit, mencerahkan kulit wajah dan membersihkan wajah dari kotoran. Sifat baik minyak almond sebagai cara mencerahkan kulit wajah secara semulajadi dan cepat teserap oleh lapisan kulit wajah, sehingga banyak di gunakan untuk perawatan kecantikan wajah serta sesuai untuk semua jenis kulit.


Minyak Kelapa

(*)Cara mencerahkan kulit wajah secara semulajadi dan sesuai untuk kulit kering. Facial massage sebelum tidur dapat membatu membersihkan wajah dan menegangkan kulit wajah anda. Selain itu, penggunaan minyak kelapa sebelum tidur dapat membantu menghilangkan bekas jerawat mahupun jerawat melekat pada wajah anda.


Minyak Buah Keras

(*)Sesuai digunakan sebagai cara mencerahkan wajah secara tradisional melalui metode facial massage. Sesuai untuk kulit berminyak, lakukan urutan pada wajah menggunakan minyak buah keras ini dapat membantu menormalkan kulit dan mengatur pengeluaran sebum.


EmoticonEmoticon