Monday 16 May 2016

5 Kebaikan Daun Oregano Buat Kesihatan Tubuh

Tags


(**)Daun Oregano Penyedap Pizza Dan Spagheti. Ia adalah sejenis tumbuhan herba yang biasanya digunakan sebgai penambah rasa masakan di negara-negara Eropah seperti Itali, Turki,Amerika Latin dan Sepanyol.



(**)Sekali imbas daun aregano segar mirip seperti daun basil atau kemangi. Namun, ia memiliki bau tersendiri dan lebih tajam. Daun oregano boleh ditemui dalam bentuk daun segar ataupun serbuk. Serbuk daun oregano lebih sering digunakan sebagai rempah tambahan bagi pembuatan pizza dan spaghetti.



(**)Berikut beberapa kebaikan daun oregano bagi kesihatan tubuh badan.



(**)Anti Bakteria
(**)Sifat ‘thymol’ dan ‘carvacrol’ pada daun oregano juga dipercayai dapat melawan pelbagai jenis bakteria yang boleh mempengaruhi kulit, usus dan juga bahagian tubuh lainnya.



(**)Antioksidan
(**)Daun oregano banyak mengandungi asid ‘rosmarinic’ dan ‘thymol’, kandungan tersebut adalah senyawa antioksidan yang sangat kuat dan dipercayai boleh mengurangkan stress oksidatif dalam tubuh.



(**)Menjaga Kesihatan Jantung
(**)Daun orengano merupakan bentuk semuladi daripada asid lemak omega-3, yang kita ketahui dapat meningkatkan kesihatan jantung. Bukan itu sahaja, asid lemak omega-3 juga boleh menyeimbangkan kadar kolesterol serta mengurangkan peradangan pada sistem kardiovaskular sehingga anda selamat atau bebas daripada risiko ‘atherosclerosis’, serangan jantung, dan stroke.



(**)Sistem Penghadaman
(**)Daun oregano jugamengandungi serat, sehingga dapat melancarkan sistem penghadaman tubuh anda.



(**)Membuang Racun Dalam Tubuh
(**)Daun oregano banyak mengandungi mangan, kalsium, serat, zat besi, vitamin K dan juga pelbagai bagai senyawa organik lainnya. Daun ini mampu membuang racun dalam tubuh dan juga dapat membantu fungsi hati serta mempercepatkan pengeluaran toksin.



(**)Kesihatan Jantung
(**)Daun orengao merupakan bentuk semulajadi daripada asid lemak Omega-3, yang baik untuk meningkatkan kesihatan jantung. Asid lemak omega-3 juga boleh menyeimbangkan kadar kolesterol serta mengurangkan peradangan pada sistem kardiovaskular sehingga anda bebas daripada risiko ‘atherosclerosis’, serangan jantung, dan strok.


EmoticonEmoticon