Wednesday 28 December 2016

SUBHANALLAH.!! Seorang Suami Setia Menjaga Isterinya yang Lumpuh Selama 57 Tahun



[] Du dan Zhou sudah berkahwin semenjak pada tahun 1958. Namun baru beberapa tahun menikah, Du harus menerima kenyataan pahit kala tiba2 pulang dari bekerja istrinya terbaring lemah di kasur tanpa bisa apa2.

[] "Punggungnya terlalu lemah utk bergerak, tangannya juga tak mampu mengambil apa pun di sekitarnya. Makanya istriku, aku rawat setiap hari karana aku perlu suapkan dia hari2 makanan dan termasukla  menggendong dia jika ingin ke kamar mandi," kata du

[] Du sudah berulang kali ke rumah namun tetap saja diagnosa yang diterima selalu sama. bukan itu sahaja, penyakit yang dialami telah membuat isterinya tidak boleh melahirkan seorang anak.

[] Walaupun begitu, Du tetap setia di samping isterinya, menjaga isterinya dengan ikhlas hingga umur mencecah 57 tahun. Padahal banyak saudara dan tetangga menyuruhnya untuk menceraikan isterinya karana dianggap menyusahkan. Namun Du tetap teguh pada pendiriannya untuk setia kepada isterinya.

[] Bahkan demi merawat isterinya, Du rela keluar dari pekerjaannya supaya dia ada di samping isterinya setiap hari. Kegiatannya setiap hari selain merawat isterinya adalah berkebun mencari berbagai macam tumbuhan herbal untuk diracik untuk dijadi ubat untuk isterinya.

[] Kisah Du dan Zhou ini tentu saja mengundang keharuan bagi netizen. Bahkan pemerintah setempat pun tergerak hatinya datang ke rumah Du untuk membantu pasangan tersebut. Mereka menyediakan bahan makanan, ubat, pakaian dan baiki rumah Du yang sangat usang.


EmoticonEmoticon