Friday 27 May 2016

6 CARA MENGGAYAKAN KASUT TUMIT TINGGI TANPA RASA SAKIT

Tags


(**)Kasut tumit tinggi bukan sahaja membuat anda kelihatan bergaya dan seksi, mereka juga memberi anda ketinggian yang lebih beberapa inci dan memberikan keyakinan diri. Siapa yang tidak suka yang kelihatan tinggi? Tetapi kasut tumit tinggi sentiasa mendapat reputasi buruk bagi masalah kesihatan terutamanya kepada wanita yang memakai ia untuk masa yang lama. Memang benar memakai kasut tumit tinggi untuk jangka masa yang lama boleh memberi anda postur badan yang tidak baik, membuat kaki anda lemah dan memberi anda sakit belakang. Berikut adalah beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk memastikan anda tidak berada dalam kesakitan kekal kerana kasut tumit tinggi anda.

(**)1. Pilih ketinggian tumit sesuai

(**)Pilih tumit wajar yang membolehkan anda berjalan seperti biasa. Terdapat pelbagai ketebalan dan ketinggian tumit kasut yang boleh anda pilih. Jika anda sudah biasa mengenakan kasut tumit tinggi, tak salah memilih tumit yang runcing dan setinggi yang anda mahu. Tetapi bagi yang baru berjinak-jinak dengan kasut tumit tinggi, pilih tumit yang mempunyai ketinggian sederhana ataupun pakai sahaj wedges.

(**)2. Rehatkan kaki anda

(**)Adalah baik untuk memberi kaki anda berehat sekali-sekala . Tanggalkan kastu tumit anda dan reganggkan atau urut kaki anda. Cara ini akan membenarkan kaki anda ‘bernafas’ untuk seketika. Rendamkan di dalam bekas berisi air suam berisi aromaterapi.

(**)3. Beli kasut dari jenama yang baik

(**)Biasanya kasut dari jenama terkemuka direka dengan baik dan tidak menyakiti kaki anda berbanding kasut tumit yang boleh didapati di mana-mana kedai biasa. Jadi

(**)4. Jangan memakai kasut tumit jika anda berdiri atau berjalan untuk masa yang lama

(**)Selalu bawa sepasang kasut biasa jika anda tidak selesa. Kasut tumit tinggi tidak direka untuk dipakai dalam jangka masa yang lama. Elakkan memakai lebih daripada 4 kali seminggu dan pastikan ada sekurang-kurangnya 2 hari di antaranya. Ini juga membantu kasut anda bertahan lebih lama.

(**)5. Pilih dari fabrik yang sesuai

(**)Kini terdapat banyak fabrik kasut yang boleh anda pilih seperti plastik, jelly shoes, fabrik kulit dan juga fabrik campuran. Pilih kasut dari fabrik kulit untuk kasut yang tahan lama serta berkualiti. Jika anda inginkan kasut tumit tinggi yang melekat pada kaki, pilih jelly shoes kerana biasanya ia mengikut bentuk kaki anda dan mengurangkan geseran kulit kaki dan kasut yang menyebabkan kaki melecet. Tambahkan kusyen pada tapak kasut supaya tapak kaki tidak menerima stres dari tapak kasut yang keras.

(**)6. Cara berjalan

(**)Jangan melangkah atau meletakkan tumit dan jari kaki anda di atas tanah yang pada masa yang sama. Berjalan dengan cara yang sama apabila anda memakai flat shoes  – dengan setiap langkah yang anda ambil, letakkan tumit anda terlebih dahulu dan kemudian jari kaki anda.


EmoticonEmoticon