Saturday 12 March 2016

Punca Dan Tanda Paru-Paru Berair

Tags


Tanda-Tanda Paru-Paru Berair

(*)Batuk berkahak atau mungkin disertai dengan darah.
(*)Sesak nafas.
(*)Menggigil, mungkin sekali atau kerap.
(*)Sakit dada
(*)Rasa letih.
(*)Loya dan muntah.
(*)Cirit birit.


Tanda Berbeza Mengikut Tahap Takungan Darah

(*)Tanda paru-paru berair juga bergantung kepada kadar berlakunya takungan itu dan jumlah darah yang bertakung. Sekiranya takungan itu berlaku dalam masa yang singkat dan mendadak, pesakit akan merasai sesak nafas yang ketara, batuk teruk dan nafas berbunyi seperti mereka yang diserang lelah. Manakala kahak yang keluar pula berbuih dan mungkin juga berdarah. Bibir pula akan kebiruan,jari jemari berpeluh teruk dan juga sukar untuk baring.

(*)Selain itu,jika takungan berlaku dalam jangka waktu yang panjang, pesakit lebih mudah sesak nafas apabila bergerak aktif, berjalan, naik tangga malah bersenam ringan.Pesakit juga akan mengadu tidak boleh baring mendatar, memerlukan lebih daripada satu bantal untuk kepala dan sering terbangun pada waktu malam kerana tersedak dan terbatuk-batuk. Ini berpunca kerana isi padu darah yang bertakung meningkat. Selain itu, bengkak kaki dan hati juga boleh berlaku.

Punca Paru-Paru Berair

(*)Kegagalan jantung kerana pelbagai sebab seperti penyakit jantung koronari atau masalah jantung berlubang yang berpanjangan atau melebar.
(*)Kecederaan pada dada.
(*)Kegagalan buah pinggang.
(*)Ubat-ubat tertentu seperti hydralazine, procainamide, isoniazid.
(*)Kerosakan hati yang kronik.
(*)Pemberian cecair atau darah yang banyak dan terlalu cepat secara intravena.
(*)Penyakit tiroid yang terlalu aktif.

Rawatan Paru-Paru Berair

(*)Efusi plueral yang besar serta menyebabkan sesak nafas akan dirawat menerusi kaedah penyedutan cecair di dalam kawasan terlibat menggunakan Thoracentesis.

(*)Efusi yang berpunca daripada Pneumonia pula akan akan diberikan antibiotik, dan jika ada bendalir yang terkumpul akan disedut.

(*)Jika bendalir tersebut terkumpul disebalik parut,maka proses penyedutan akan menjadi sukar. Oleh itu kadang-kala sejenis ubat yang dikenali sebagai thrombolytics (fibrinolytics) akan diterapkan dalam kaviti pleural untuk membantu proses penyedutan. Kaedah ini dilakukan untuk mengelakkan pembedahan. Jika kaedah tersebut tidak dapat dilakukan, maka pembedahan pembuangan mana-mana lebihan kulit berfiber yang tebal pada permukaan paru-paru akan dilakukan untuk membolehkan paru-paru mengembang dengan normal.

INFO EKSTRA!

(*)Adakah mandi lewat malam menyebabkan masalah paru-paru berair?

(*)Sebenarnya tidak ada masalah sekiranya anda mandi lewat malam. Ini kerana bakteria dan virus boleh sahaja berada di mana-mana. Contohnya ‘Atypical mycobacteria’ ini hidup di dalam air paip. Warga emas terutamanya memang diketahui tahap antibodinya lemah lebih mudah diserang oleh bakteria ini di dalam paru-paru. Manakala orang muda yang mempunyai kekentalan antibodi tidak menghadapi masalah. Jadi,nikmatilah mandi anda!

1 comments so far

Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Jom viralkan berita baik ni 📢

1) Ni tentang hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 ambik penawar yang harga berpatutan tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.Sebelum tu nak pesan,jangan abaikan temujanji doktor kalau ada.

2)Dah ramai yg sembuh dengan asbab penawar ni yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil. Walaupon bahan semulajadi tapi amat berkesan sambil merawat bukan sekadar melegakan untuk sementara waktu.

3)Saya rasa xlengkap kalau saya explain satu persatu setiap jenis ubat ni.Lebih baik tanya sendiri pengasasnya sebab tiap penyakit ade ubt yang khusus. Baik bertanya sendiri pada pengasasnya dan beritahu anda sakit apa.Dia akan explain semuanya. Dia pon byk berdepan dgn pesakit knser sdri.

4) Selain kanser pon blh jugak cuba dan dah terbukti pon dengan testimoni. Contohnya
*-Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout , Asthma*Kerosakan paru2 akibat merokok,kerosakan hati dan hepatitis,Saraf,buah pinggang rosak (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.
memperlahankn pertumbuhan penyakit)

5) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan rawatan alternatif ini , contohnya
kencing manis seperti *kaki berlubang dan bernanah

Ini perkongsian dari pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die dh 3thn.

Sy nak share ubat ni pd org lain jugak, tiada penyakit yang tiada ubat selain daripada mati, cubalah sebab setiap penyakit ada harapan sembuh.Kelemahan hati + putus asa akan lebih memudarat kan penyakit.TAPI JANGAN ABAIKAN APOINTMENT DOKTOR kalau ada.

Nanti kalau nak ikhtiar dgn ubatan dia,blh la join group whatsApp pejuang2 kanser,pengasas ada dalam group tu jugak, boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl,contohnye:
~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dia dh sembuh walaupon doktor bgtau dia boleh hidup 1tahun je lagi.
Dia mengarang sebuah buku berkenaan pengalaman sendiri melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sebagai rawatan alternatif selari dengan rawatan doktor (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg dah sembuh dr kanser jus ni diambil selari dgn rawatan hospital.Apoinment x miss
~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Gurunya beritahu dia tak pernah nampak macam pesakit kanser tahap 4, sebab selalu nampak cergas.Asbab jus yang beri tenaga dan merawat.Dia minum jus ni dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~
▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ni,sekarang dah sembuh sepenuh nye. sel kanser dah tak ada.
~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- dah sembuh .
~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- Dah dapat kesan positif ,makin pulih.
~~~~~~~~

▪Puan Nor Sabariah
- Ada asthma sejak 11tahun dulu
-Selalu jatuh sakit sebab sesak nafas dan semput ,adakalanya kalau semput sampai tak mampu berdiri dan kena merangkak untuk bergerak
-Sering bergantung pada inhaler setiap pagi
-Setiap kali batuk teruk akan sesak nafas dan akan ke klinik untuk sedut gas
-Lepas minum jus herba, dia xsemput lagi bila batuk. Dah xpergi klinik lagi sedut gas, setiap waktu pagi xperlu guna inhaler macam dulu.
~~~~~~~~
9) Pesakit yang dah sembuh dari kanser menjalani kimo dan wajib minum jus kalau tak nanti effect dari kimo sangat ketara lemah nya jika tak ambil langsung.

NOTE :
Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa. Ia boleh diambil sebagai suplement.

Call order wasap@call
En mohd zuhairi 0174687570
0174687570

#sharing is caring


EmoticonEmoticon