Sunday 27 March 2016

Kenali Dengan Lebih Jelas Punca Kanser Rahim

Tags


(*)Ada beberapa faktor yang boleh menjadi punca seorang wanita itu terkena kanser rahim. Berikut adalah beberapa punca yang berpotensi menyebabkan kanser rahim:


Tidak Melakukan Ujian Pap Smear

(*)Melakukan ujian pap smear sangat penting untuk wanita agar mengetahui kesihatan pada rahimnya. Ramai wanita yang mungkin malu atau kurang menitikberatkan bahagian tubuh yang satu ini, yang mana pada akhirnya melakukan ujian pap smear bukanlah sesuatu perkara yang penting. Inilah yang menjadi salah satu punca kehadiran kanser rahim itu lambat dikesan.


Berusia Lebih 40 Tahun

(*)Semakin bertambahnya usia pada seseorang, maka tubuh akan lebih mudah diserang pelbagai macam jenis penyakit. Anda yang berusia 40 tahun ke atas digalakan bersenam secara teratur, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buhan yang mampu menjaga keseimbangan dalam tubuh serta membantu regenerasi sel di tubuh. Dengan pengambilan menu yang tepat dan sihat,secara otomatik anda akan menjadi lebih sihat kerana sel tubuh selalu menjadi muda. Virus dan segala jenis penyakit tidak menyerang tubuh anda dengan mudah.


Sistem Ketahanan Tubuh Yang Tidak Kuat

(*)Tidak semua orang mempunyai sistem ketahanan tubuh yang bagus. Namun, kebanyakan wanita yang normal biasanya mempunyai sistem ketahanan tubuh yang seimbang. Mereka yang dijangkiti HIV atau AIDS lebih mudah terkena penyakit kanser rahim kerana daya ketahanan tubuh mereka sangat lemah. Bahkan pelbagai virus lain boleh berkembang pesat dalam tubuh mereka.


Bertukar-Tukar Pasangan

(*)Selain mudah diserang virus penyakit HIV atau AIDS, mereka yang kerap bertukar-tukar pasangan pasti lebih mudah terkena penyakit kanser rahim. Apatah lagi jika pasangan anda menghidap penyakit tersebut, maka penularan penyakit melalui hubungan seks pasti lebih mudah terjadi.


Merokok

(*)Merokok juga dikatakan salah satu punca kanser rahim yang mungkin terjadi pada para perokok khususnya wanita. Biarkan ramai yang mengatakan rokok punya sejuta kenikmatan, namun efek negatif di sebalik rasa nikmat itu tetap ada. Jika anda tidak mahu terdedah kepada penyakit kanser rahim dan segala macam penyakit berbahaya, segeralah berhenti merokok.


Pengambilan Pil Perancang Dalam Tempoh Yang Lama

(*)Mengawal atau menunda kehamilan pada wanita sebaiknya dilakukan dengan nasihat doktor.Pengambilan pil perancang lebih dari lima tahun secara rutin, ternyata memberikan efek yang buruk pada rahim wanita. Jadi, untuk mengurangkan risiko atau punca kanser rahim ini, sebaiknya anda merancang kehamilan secara semulajadi.


EmoticonEmoticon