Sunday 8 January 2017

Jaga Adab Tu!! Jangan Bersiul Masa Panggil Pelayan Kedai!!

Tags



Salah satu benda yang paling saya tak suka tentang orang malaysia ialah bila mereka pergi kedai makan panggil pelayan dgn cara bersiul atau 'suit-suit' buat bunyi untuk panggil pelayan datang.


Langsung tak ada manners.
Kalau uolsss nak tahu di Australia orng panggil pelayan pelanggan sebagai 'waitress', atau 'excuse me'. Excuse me bermaksud: 'Maafkan Saya'.. Jadi nanti kalau kita pergi kedai makan mohon la jangan Bersiul panggil pelayan, Especially bila depan anak.. Bukan apa.. takut nanti sampai besar anak tu akan ikut perangai tak ada manners kita tu. Buat pengatahuan uolsss.. Di Negara maju mereka bersiul ni untuk panggil Binatang je, terutamanya Anjing. Tapi di negara kita mereka bersiul untuk panggil manusia yg bekerja di Restoran atau Kedai makan !


Uolsss tahu tak kenapa Mamak yg bekerja kat kedai makan sekarang makin biadap? Sebab KITA!! Orang kita layan mereka macam haiwan, Tak ada Respect langsung. Dari apa yg sy perhatikan tak kira la orang tua atau remaja, Orang Kita layan mereka macam 'Pariah', Iaitu satu bangsa yang Outcast, Low class dan Kotor sampai tidak diterima Masyarakat.. Just because orang tu datang dari Negara India kot, Berkerja di kedai Mamak, bukan bermaksud kita boleh kasi layanan Double standard, Disrespect atau 'Acuh tak acuh', Kalau Nak panggil mereka ambil Order/Pesanan pun kena ada manners & beradap. Bukan kita jerit, bersiul atau Makanan lambat sampai kita Maki sesuka hati, Paling tak bagus, bila kita marah india TUA yg datangnya dari negara India bekerja di Kedai Mamak- Hanya sebab Teh Tarik kita lambat sampai.. sebenarnya Sama je ibarat kita maki PakCik Melayu Tua. Bezanya cuma kulit dan bangsa. Fikir2kan la..


Benda paling meluat bila pelayan ambil pesanan orang:
Bila orang tu datang buat 'muka kerek' dengan berlagaknye pesan makanan dgn cara yang berlagak. Lepas tu nak bayar suit2 panggil kita macam kita ni kucing.. Cara orng kita bersiul, 'suit-suit' panggil pembantu gerai tu actually orang guna untuk panggil Haiwan sahaja, BUKAN panggil Manusia.. Kena faham tu.. Apa pun thanksss ulsss.. sebab sudi baca apa yang sy bebelakan ni.. Hehehe.. Harap Uolsss share untuk memberi kesedaran pada orng kita..


EmoticonEmoticon