Tuesday 22 November 2016

Lima Sebab Bahagian Intim Wanita Gatal-Gatal

Tags


Ia juga adalah salah satu masalah yang agak memalukan untuk dibincangkan bagi majoriti wanita. Masalah keradangan ini juga boleh menjadi punca kepada penyakit lainnya.

Mungkin ramai wanita yang tertanya-tanya apakah punca sebenarnya masalah ini.

Jangkitan kuman

(**)Candida merupakan sejenis yeast yang secara lumrahnya terhasil dari tubuh kita dalam amaun yang sedikit. Tetapi jika berlaku sebarang perubahan pada tahap keasidan serta keseimbangan hormon tubuh, Candida boleh bertambah dan sekaligus mengakibatkan masalah pada bahagian intim. Cara yang terbaik adalah terus mendapatkan rawatan doktor dengan secepatnya.

Kulit Sensitif

(**)Tidak kira dari penggunaan pencukur mahupun produk pencuci bahagian intim, kedua-duanya boleh menjadi punca kulit gatal pada bahagian tersebut jika anda sememangnya mempunyai masalah kulit sensitif. Cara yang terbaik adalah letakkan tuala dengan suhu suam pada kulit sebelum mula bercukur untuk membuka liang pori untuk melancarkan sesi bercukur dan abaikan serta-merta penggunaan produk yang boleh membuat kulit anda bermasalah.

Kondisi Kulit

(**)Setiap orang mempunyai kondisi kulit yang berbeza. Eczema, psoriasis dan penyakit kulit kronik yang lain boleh menjadi sebahagian punca masalah pada bahagian intim. Jika anda mula perasan perkara ganjil yang tumbuh pada vagina seperti kemerah-merahan, segera dapatkan rawatan dan nasihat doktor.

Stres

(**)Percayalah yang stres juga menjadi punca vagina turut bermasalah. Ia membuatkan hormon mula tidak seimbang sekaligus berlakunya keradangan. Cara untuk atasinya adalah dengan kurangkan masalah stres anda atau jika ia semakin teruk, terus dapatkan rawatan pakar.

Jangkitan bakteria ketika sesi seks

(**)Masalah radang pada vagina selalunya berpunca dari hubungan seks. Bakteria asing yang melekat pada bahagian intim yang tidak dibersihkan sepenuhnya sebelum melakukan sesi mesra bersama pasangan adalah sebab masalah vagina anda berlaku masalah kegatalan. Seeloknya sebelum sesi di kamar, pastikan kalian sudah mencuci bahagian intim sebersihnya. Jika masalah ini berlanjutan, terus dapatkan pemeriksaan pakar.


EmoticonEmoticon