Monday 13 June 2016

Nampak Pakai Baju Tapi Telanjang

Tags


(**)Ada saya mendengar hadis yang mengatakan antara tanda akhir zaman ialah ramainya perempuan yang berpakaian tetapi telanjang. Boleh Ustaz terangkan bagaimanakah seorang wanita yang nampak pada zahirnya menutup aurat tetapi sebenarnya tidak menepati kehendak syarak.

(**)Jawapan :
(**)Memang benar, ada banyak keadaan di mana seorang wanita itu masih lagi belum dikira menutup aurat dengan sempurna. Antaranya ialah :

(**)1. Berpakaian ketat yang menampakkan bentuk tubuh badan.

(**)2. Berpakaian ala-ala orang bukan Islam demi mengikuti kehendak fesyen terkini yang walaupun nampak seolah-olah menutup aurat tetapi ia sebenarnya lebih kepada nilai komersial.

(**)3. Tidak menutup sebahagian tubuh yang sepatutnya ditutup seperti memakai baju berlengan pendek atau kain yang singkat.

(**)4. Memakai pakaian yang nipis yang menampakkan kulit, leher, rambut dan sebagainya.

(**)5. Memakai pakaian yang penuh dengan perhiasan seperti manik yang berkilau-kilauan dan sebagainya.

(**)6. Memakai tudung yang jarang, menampakkan bentuk leher dan warna kulit serta tidak labuh menutupi dada.

(**)7. Kadang-kadang orang lelaki masa kini juga walaupun sudah menutup antara pusat dan lutut tetapi masih tidak menepati konsep menutup aurat. Contohnya memakai seluar yang ketat dan menampakkan bentuk kemaluan ataupun seluar yang ketat tadi boleh menampakkan aurat apabila bukan dalam keadaan berdiri. Ini juga adalah aurat dalam erti kata keaiban yang wajib ditutup daripada pandangan mata orang lain.


EmoticonEmoticon