Friday 13 May 2016

Cara-Cara Membina Keluarga Bahagia Dunia Akhirat

Tags


(**)Setiap manusia menginginkan sebuah keluarga yang bahagia apabila sudah berkahwin.Keluarga merupakan institusi yang amat penting dalam sesebuah masyarakat.


(**)Walaupun suami atau bapa merupakan ketua kepada sebuah keluarga dan menjadi tanggungjawab mereka untuk melaksanakan tugas memimpin keluarga. Namun, anda sebagai isteri atau ibu haruslah sama-sama memainkan peranan dan membantu suami anda memimpin keluarga. Pastinya kehidupan anda akan lebih tenang sekiranya keluarga yang anda bina adalah keluarga yang bahagia.

(**)Ciri-ciri Keluarga Bahagia:

(**)Menginap dalam rumah yang selamat dan sempurna.
(**)Mempunyai pendidikan yang mencukupi.
(**)Mengamalkan cara hidup sihat seperti makan secara sihat,bersenam,tidak merokok dan tidur yang mencukupi.
(**)Berkomunikasi dan berinteraksi secara positif.
(**)Menunaikan peranan dan tanggungjawab masing-masing.
(**)Mempunyai sumber pendapatan yang mencukupi.
(**)Mengamalkan nilai agama dan moral.


(**)Cara Membina Keluarga Bahagia:

(**)1. Menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak

(**)Ibubapa sendri perlu menjadi ‘role-model’ kepada anak-anak kerana mereka merupakan golongan yang paling kerap berada dengan anak-anak. Tutur kata yang sopan dan lemah lembut dengan pasangan dan juga anak-anak perlu diterapkan dalam diri.

(**)Elakkan sikap negatif seperti pertengkaran, maki hamun serta penderaan suami terhadap isteri di depan anak-anak. Apabila anak-anak melihat keharmonian kedua-dua orang tua mereka, mereka juga akan meneladani sikap baik itu apabila berinteraksi sesama mereka. Perlakuan anak-anak sememangnya mencerminkan didikan kita sebagai ibu bapa.



(**)2. Mengawasi Aktiviti Anak-Anak

(**)Anak-anak yang sedang membesar semestinya banyak terpengaruh dengan rakan sebaya kerana darah muda membuatkan mereka memberontak untuk melakukan perkara yang baru. Ibu bapa haruslah memastikan anak-anak tidak bergaul dengan rakan sebaya yang buruk akhlak kerana sebuah keluarga yang bahagia akan sentiasa menjaga maruah ahli keluarganya.



(**)3. Mencurahkan Kasih Sayang Dan Meluangkan Masa Bersama Anak-Anak

(**)Sudah semestinya pada zaman pemodenan ini,tugas ibu bapa mencari rezeki sememangnya mencabar. Kadangkala tanggungjawab sebagai ibu bapa kepada anak-anak diabaikan kerana sibuk mencari nafkah bagi meningkatkan taraf hidup masing-masing. Hal ini disebabkan kos sara hidup masa kini yang semakin meningkat.

Anak-anak merupakan golongan yang memerlukan kasih sayang dan perhatian yang secukupnya daripada ibu bapa mereka. Sudah pasti anak-anak akan gembira sekiranya anda sebagai ibu bapa menunjukkan kasih sayang dan meluangkan masa yang berkualiti bersama anak-anak.



(**)Contohnya anda boleh menemani anak anda melakukan aktiviti yang disukai seperti bermain,berjalan-jalan atau juga membawa mereka bercuti mahupun berkelah. Pastinya tindakan ini akan merapatkan lagi hubungan anda bersama anak-anak. Tidak mustahil keluarga bahagia dapat dibina sekiranya ibu bapa betul-betul mementingkan masa bersama anak-anak.



(**)4. Memberikan Didikan Agama Dan Moral Yang Mencukupi

(**)Pelbagai kes sosial yang berlaku pada remaja zaman sekarang pastinya merisaukan anda sebagai ibu bapa apatah lagi jika anak anda sedang meningkat dewasa. Oleh itu,berikan didikan agama dan moral yang mencukupi kerana ia dapat membentuk nilai sahsiah yang tinggi di kalangan anak-anak sekaligus menyumbang ke arah pembentukan sebuah keluarga bahagia. Bagi ibu bapa pula,kesabaran yang tinggi diperlukan untuk mengelakkan keluarga daripada bercerai-berai.



(**)5. Saling Menghormati Antara Satu Sama Lain

(**)Wujudkan suasana dan sikap saling menghormati antara satu sama lain di kalangan anak-anak dan ahli keluarga anda. Jangan biarkan mereka meninggikan suara dan juga memanggil antara satu sama lain dengan panggilan untuk kawan. Selain itu,sikap saling membantu juga perlu diterapkan. Contohnya jika anak sulung anda pandai dalam subjek Matematik,dia haruslah membantu adik-adiknya yang lemah dalam pelajaran tersebut.



(**)6. Kerapkan Berkomunikasi Antara Satu Sama Lain

(**)Komunikasi merupakan salah satu cara membentuk keluarga bahagia. Ini adalah kerana komunikasi yang salah akan menimbulkan pelbagai impak yang tidak baik kepada keluarga seperti bergaduh dan bercerai.

(**)Sekiranya anda dan pasangan menghadapi konflik,luahkan segala masalah yang dihadapi dan berbincang secara terbuka agar konflik dapat ditangani dengan cara yang paling baik. Berikan ruang kepada pasangan untuk meluahkan pandangan dan jadilah pendengar yang baik kepada pasangan anda.



(**)Kesimpulan

(**)Setiap ahli dalam keluarga perlulah memainkan peranan untuk membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Sikap tolak ansur,hormat-menghormati, dan saling memahami perlu dipupuk kerana keluarga bahagia merupakan asas pembentukan masyarakat yang penyayang dan maju.


EmoticonEmoticon