Saturday 30 April 2016

Mengembalikan Keanjalan Kulit Dengan Khasiat Minyak Bijan

Tags


(**)Minyak bijan atau nama Inggerisnya ‘sesame oil’ dihasilkan daripada bijian bijan dan boleh didapati dalam bentuk pekat ataupun cair.


(**)Biji bijan dikatakan kaya dengan zat besi,kalsium,magnesium,zink,tembaga,vitamin E, Vitamin B dan sebagainya. Bijan sememangnya diketahui umum mempunyai banyak kegunaan terutamanya dalam bidang masakan kerana ia sering digunakan sebagai bahan untuk membuat pelbagai jenis roti dan kuih-muih. Selain itu,minyak bijan juga banyak digunakan dalam masakan Asia sebagai kuah salad, perapan dan berbagai lagi.

(**)Jenis Bijan

(**)Jenis Bijan Hitam
(**)Dapat menghasilkan kualiti minyak yang terbaik. Amat sesuai untuk tujuan perubatan.

(**)Jenis Bijan Putih
(**)Kaya dengan kalsium. Amat berguna kepada mereka yang mempunyai masalah kekurangan kalsium.

(**)Jenis Bijan Merah
(**)Kaya dengan zat besi.Biji-bijian bijan ini kaya dengan vitamin A dan E, protein dan lemak.Juga mengandungi 55% minyak yang amat popular dalam masakan cina.



(**)Khasiat Minyak Bijan Untuk Kesihatan

(**)Merawat Penyakit Buasir
(**)Hancurkan biji bijan, campurkan dengan air dan mentega lalu diminum.Amat sesuai bagi mereka yang mengalami buasir berdarah.

(**)Merawat Penyakit Anemia
(**)Rendamkan biji bijan hitam dalam air suam selama beberapa jam. Kemudian keringkan dan giling sehingga halus. Akhir sekali,campurkan 1 sudu kecil serbuk biji bijan hitam bersama segelas susu dan minum.

(**)Merawat Cirit Birit
(**)Bagi anda yang menghadapi masalah cirit birit yang kronik,anda bolehlah mencuba petua ini. Ambil 2 sudu bijan dan goreng tanpa minyak. Kemudiaan,kisar halus sehingga menjadi serbuk dan campurkan dengan 1 sudu minyak sapi. Bahagikan kepada 3 bahagian. Campurkan 1 bahagian dengan susu kambing panas dan minum 3 kali sehari selama 6 hari.

(**)Membesarkan Payudara
(**)Biji minyak bijan turut berkesan dalam pembesaran dan pemejalan payudara wanita. Biji bijan ini boleh dimakan apabila dicampur dalam makanan atau minyaknya boleh disapu pada payudara.

(**)Merawat Penyakit Gusi
(**)Apabila biji bijan telah diekstrak menjadi minyak,ia boleh digunakan untuk merawat penyakit gusi. Caranya adalah dengan menyapu dua hingga tiga titis minyak ini pada gusi di waktu malam,terutamanya selepas menggosok gigi. Gusi perlu digosok perlahan-lahan dan rawatan ini perlu diulang setiap malam dalam jangka masa minima tiga bulan.

(**)Menambah Jumlah Zat Besi Dan Zink
(**)Bagi mereka yang mengamalkan pemakanan vegetarian,biji bijan yang kaya dengan sumber besi dan zink amat sesuai diambil kerana ia mampu menambah jumlah zat besi dan zink dalam tubuh akibat kurangnya pengambilan protein daripada makanan berdaging.

(**)Merawat Tumit Merekah
(**)Sapukan minyak bijan pada tumit yang merekah selepas membersihkannya setiap malam sebelum tidur.

(**)Mengembalikan Keanjalan Kulit
(**)Zink yang terkandung dalam biji bijan boleh meningkatkan pengeluaran kolagen sekaligus menyebabkan kulit menjadi lebih anjal dan licin. Kajian juga mendapati zink dalam minyak bijan bermanfaat dalam proses pembaikan kulit badan dan juga boleh melegakan luka terbakar dan keadaan kulit yang lain.

(**)Mengurangkan Pembentukan Plak
(**)Minyak bijan terbukti boleh mengurangkan pembentukan plak dalam mulut dan memutihkan gigi disamping mengurangkan bakteria berbahaya seperti ‘streptococcus mutan’ dalam mulut. Caranya dengan berkumur dengan menggunakan minyak bijan.



(**)Khasiat Minyak Bijan Untuk Rambut

(**)Minyak bijan yang disapu ke kulit kepala membantu menyejukkan kepala di samping mengekalkan kehitaman rambut. Malah ia dapat membantu mengurangkan masalah rambut yang semakin kurang,pecah,berkelumumur dan kering. Selain itu,pemakaian minyak bijan yang kerap juga dapat menambahkan lagi keserian rambut.


EmoticonEmoticon