Wednesday 9 March 2016

Tips Yang Sangat Mudah Untuk Melentikan Bulu Mata

Tags


1. Pengambilan Makanan Yang Sihat

(*)Makanan yang masuk ke dalam tubuh merupakan faktor penting supaya bulu mata cepat panjang dan lentik.Jaga dan pantau selalu pengambilan nutrisi. Pastikan juga anda mengambil makanan sihat dengan nilai zat yang seimbang. Perbanyakkan pengambilan sayur-sayuran dan juga buah-buahan,makanan sihat yang kaya dengan beta karoten, vitamin B, asid folat dan asid amino.



2. Gunakan Minyak Semulajadi

(*)Cara melentikkan bulu mata yang boleh anda cuba ialah dengan memakai minyak zaitun. Minyak zaitun ini sebaiknya disapukan pada malam hari sebelum tidur secara teratur sehingga bulu mata lentik dan panjang.Cara pemakaiannya sangat mudah, anda hanya perlu menyapu minyak zaitun pada kelopak bulu mata. Anda juga boleh menggantikan minyak zaitun dengan minyak almond.



3. Pakai Buah Keras

(*)Ternyata buah keras juga boleh menjadi salah satu cara melentikkan bulu mata. Ambil dua atau tiga biji buah keras, bakar sehingga kehitaman.Biarkan sejuk, kemudian kisar atau tumbuk sampai lumat. Sebelum tidur, sapukan pada sekitar mata tetapi hati-hati jangan sampai termasuk ke dalam mata. Lakukannya paling kurang tiga kali seminggu.



4. Guna Lidah Buaya & Daun Sirih

(*)Layur dua helai daun sirih, kemudian ambil lendir lidah buaya. Letakkan lendir lidah buaya ke dalam mangkuk, kemudian celupkan sehelai daun sirih yang sudah dilayur. Apabila daun sirih dan lidah buaya sudah bersatu, sapukan ke bulu mata secara merata. Pastikan ketika anda menyapunya, bulu mata dalam keadaan bersih. Tiada kotoran mekap ataupun maskara yang melekat pada bulu mata. Biarkan selama dua jam.

(*)Setelah dua jam, bersihkan sisa-sisa tersebut dengan menggunakan daun sirih yang belum digunakan lagi. Celupkan ke dalam air suam, bersihkan dengan cara menyapunya pada bulu mata anda. Lakukan gerakan seperti anda menggunakan maskara.



5. Pakai Sikat Bulu Mata

(*)Menyikat bulu mata secara teratur dengan bantuan tambahan minyak semulajadi juga boleh merangsang pertumbuhan bulu mata. Sikatlah bulu mata dengan menggunakan sikat khas untuk bulu mata pada setiap malam sebelum tidur bagi pertumbuhan dari folikel bulu mata anda.



6. Trim Bulu Mata

(*)Trim atau memotong bahagian hujung dari bulu mata juga efektif untuk melentikkan bulu mata. Hati-hati ketika anda mempratikan cara ini, gunakan gunting kecil sebagai alat bantu untuk memudahkan proses pemotongan hujung bulu mata. Setelah proses pemotongan hujung bulu mata selesai, letakkan minyak semulajadi seperti minyak zaitun, almond ataupun kelapa bagi merangsang pertumbuhan bulu mata dengan lebih cepat.



Info Ekstra!

Antara Penyebab Bulu Mata Rosak:

(*)Penggunaan alat penyepit bulu mata yang terlalu kuat.
(*)Tidak membersihkan maskara setelah selesai sesi ‘cantik-cantik’.
(*)Sering menggosok-gosok mata juga boleh menyebabkan kerosakkan bulu mata.


EmoticonEmoticon