Saturday 12 March 2016

Kurus Dengan Diet Protein

Tags


1. Pengambilan ikan laut seperti salmon dan tuna

(*)Selain mengandungi kadar protein yang sangat tinggi, ia juga mengandungi Omega 3 yang baik untuk kesihatan jantung.



2. Putih telur

(*)Putih telur lebih baik dimakan daripada kuning telur yang mengandungi kolesterol tinggi.



3. Daging merah & Daging ayam

(*)Sebaiknya banyakkan pengambilan daging merah kerana kadar lemaknya lebih sedikit berbanding daripada daging olahan. Selain tu, berbanyakkan juga pengambilan daging ayam kerana ia memiliki kandungan protein yang cukup tinggi. Tetapi, hindari makan bahagian kulit ayam kerana ia mengandungi banyak lemak di situ.



4. Soya

(*)Biasakan diri untuk memakan yang dihasilkan daripada soya, seperti tempe dah tauhu, kerana ia merupakan sumber protein yang sangat bagus.



5. Kacang

(*)Mempunyai kadar protein tinggi dan ambillah dalam jumlah yang banyak kerana mampu menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh.



6. Susu

(*)Pilihlah susu serta produk olahan susu yang lain kerana kadar proteinnya sangat tinggi. Tetapi, anda harus pilih susu rendah lemak serta rendah kalori. Selain itu, keju dan yogurt bukan hanya tinggi protein, tetapi juga kaya kalsium yang baik untuk tulang dan jantung.



7. Jagung Manis

(*)Jagung manis merupakan sumber antioksidan yang juga mengandungi protein. Bukan itu sahaja, jagung manis juga mengandungi vitamin B kompleks seperti thiamin, niacin, folat, dan asid.



8. Brokoli

(*)Mengandungi rendah lemak, tinggi protein dan mengandungi nutrisi penting seperti vitamin A, vitamin B, vitamin C, zat besi dan serat makanan.



9. Kurma

(*)Buah yang berasal dari tanah Arab ini sangat enak dan kaya dengan kandungan gula semulajadi. Buah kurma merupakan sumber protein yang sangat baik. Di dalam 100gram buah kurma memberikan anda  2,50gram protein.



10.Asparagus

(*)Sayuran hijau ini sangat fleksibel untuk dimasak. Boleh direbus,digoreng, dikukus atapun dilayur di atas api. Setengah cawan asparagus mengandungi 2 gram protein.


EmoticonEmoticon