Tuesday 24 January 2017

TAK NAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA NANTI? LAKUKAN TIPS YANG BERGUNA INI..!!

Tags

Gambar Hiasan

TAK NAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA NANTI? LAKUKAN TIPS YANG BERGUNA INI..!!

Yang Pertama : Duduk dekat atau jauh dari mak/ayah, luangkan masa sebanyak mungkin dgn mereka. Call lah slalu. Skurangnya tanya khabar mereka. Kalau yg mak ayah pandai wssp, rajin-rajin lah pm/ ajak mak ayh berborak kat dalam group.

Yang Kedua : Mak/ayah nak atau berkenan barang²  uolsss? Bagi! Biar kita beli lain pun takpa..

Biasanya mak ayah kita klu nak apa² mereka  tak akan cakap scara direct. mereka akan berkias...

Contoh: hmm.. Selesa no pakai kasut kau ni bang..

Haa.. Kalau macam tu.. maknanya dia berkenan la tu.

Yang Ketiga : Bagilah duit belanja kat mak ayah walaupun rm10 sebulan. Berkat tau rezki yg kita dpt bila kita berkongsi dgn mak ayah ni.. Percayalah..

Yang Keempat : Peluk lah.. Ciumlah pipi mak ayah kita sementara mereka masih ada. Bila mereka dh tak ada satu hari nanti, mesti kita akn rindu nak peluk cium mereka.

Yang Kelima : Bahagiakan mak ayah selalu. Buat mereka tersenyum dan senang hati. In shaa Allah doa mereka utk kita akan sentiasa mengiringi.

Yang Kenam : Selalulah wefie ngan mak ayah kita. Rakamkan setiap detik terindah supaya ada gambar kenangan kita dengan mereka sebanyak nya. Bila mereka dah tak ada, gmbar2 tu lah yg akan jd pengubat rindu kita nanti..

Yang Ketujuh : Mak/ayah sakit? Inilah klimaks kasih syg seorang anak terhadap ibu bapa. Ikhtiarlah utk sembuhkan penyakit mereka dgn apa cara skalipun slagi berlandaskan Islam. Cari ubt & cara rawatan terbaik. Masa kita kecik dulu, bintat bekas kna gigit nyamuk pun mak ayah kita kalut nk sapu ubat. Takkan kita sanggup nak tgk mak ayah tanggung sakit, betul tak? Kita  tak tahu mgkn sakit itu akan jd asbab utk mereka tinggalkan kita nanti. Kita pasti tak kan rasa terkilan kalau hayat mak ayah kita tak panjang sbb kita dah berusaha yg terbaik utk mereka.

Yang Kelapan : Selalu mintak maaf dan memaafkan mak ayah kita walau apa sekalipun yang mereka buat pada kita. Kita kena ingat, mereka juga manusia biasa. Kerana jasa lah kita dpt tgk dunia dan jadi manusia berjaya.

P/S : Uolsss yg masih mempunyai  mak ayah, cuba amalkan tips yang sis share ini.. In shaa Allah, uolsss tak akan menyesal kemudian hari. Buat pengatahun uolsss ini adalah pengalaman dari seorang kawan baik sis..


EmoticonEmoticon