Saturday 27 August 2016

8 TIPS PENTING PENJAGAAN KULIT BAGI WANITA 30-AN

Tags


(**)Ramai wanita yang sudah mencecah umur 30 tahun merasa gusar dan bimbang mengenai kulit wajah mereka. Walau bagaimanapun, jika anda mengikuti beberapa tips yang baik untuk penjagaan kulit, anda boleh memastikan bahawa anda akan kelihatan hebat biarpun sudah mencecah angka 30-an.

(**)Berikut adalah tips berguna supaya kulit anda lambat berkedut dan sentiasa nampak cantik dan segar.

1. Makan makanan yang kaya dengan antioksidan

(**)Radikal bebas dalam badan yang boleh menyebabkan kecelaruan pada kulit, selain menimbulkan ancaman kanser dalam badan. Salah satu tips  yang terbaik  dalam penjagaan kulit dalam 30-an adalah makan makanan yang kaya dengan antioksidan. Anggur dan kacang adalah sangat baik dalam hal ini.

2. Exfoliate kulit anda

(**)Lapisan kulit mati pada kulit tidak membenarkan kulit segar berada di permukaan. Jadi, anda perlu untuk membuang sel kulit mati. Menyental muka dengan scrub lembut membantu dalam mengurangkan berlakunya garis-garis halus dan kedutan. Kulit anda akan bersinar jika anda terkelupas.

3. Melembapkan dengan pelembap yang sesuai

(**)Pada  usia 30-an, kulit mula hilang keanjalan kerana kehilangan kolagen. Pengurangan kapasiti kelembapan mengikat kulit juga menyebabkan garis-garis halus dan kedutan. Jadi, pastikan anda menggunakan pelembap dua kali sehari. Kulit lembap kekal lembut da berseri.

4.  Guna pek muka untuk mengetatkan kulit

(**)Oleh kerana wanita akan kehilangan kolagen daripada kulit, kulit mula untuk menjadi kendur sedikit. Untuk mengelakkan hal ini, gunakan pek muka mengetatkan kulit. Seeloknya jika anda gunakan pek muka ini selepas pembersihan dan menanggalkan sel kulit mati.

5. Minum banyak air

(**)Air membantu untuk mengeluar toksin dari badan dan mengekalkan cahaya pada kulit. Air membantu kulit terhidrat dari dalam, sekali gus mengekalkan keanjalan. Ini adalah salah satu cara yang paling mudah di dalam tips penjagaan kulit.

6. Dapatkan rawatan wajah profesional sekali sebulan

(**)Urutan muka meningkatkan peredaran darah dan membantu dalam penyaliran keluar cecair limfa. Pastikan bahawa produk yang digunakan adalah sesuai untuk jenis kulit anda. Bagi anda yang kurang mampu, gunakan produk yang secukupnya seperti pembersih wajah, toner, moisturizer/ pelembap dan sesekali buang sel kulit mati dengan skrub halus.

7. Jangan lupa krim pelindung matahari

(**)Kerosakan kulit yang berpunca dari matahari boleh menjadikan kulit tampil lebih berusia dan berkedut dengan cepat. Jangan lupa untuk menggunakan pelindung matahari apabila anda melangkah keluar, paling sedikit pun spf 30+.

8. Ambil suplemen tambahan

(**)Asid Lemak Omega 3 dan tablet multivitamin boleh mengekalkan kulit yang sihat dan lembut. Mengambil suplemen tambahan ini boleh membantu mengekalkan kemudaan di wajah anda.


EmoticonEmoticon