Sunday 22 May 2016

Makeup Remover Habis? Gunalah 3 Bahan Alami Ini Sebagai Pengganti

Tags


(**)Membersihkan makeup sebelum tidur jadi perkara wajib bagi kaum wanita untuk mendapatkan kulit sihat dan cantik. Namun jika produk pembersih habis dan tak sempat nak beli, anda boleh guna bahan alami yang ada di rumah.


(**)Haaa... jangan tak tahu, beberapa bahan alami ini cukup efektif membersihkan sisa makeup. Bahan-bahan ini juga mampu memberikan nutrisi dan melembabkan kulit. Jom semak!


(**)1. Minyak Zaitun/Kelapa
(**)Basahkan atau celupkan kapas dengan minyak, kemudian sapu ke seluruh wajah. Setelah bersih, serap minyak menggunakan tisu wajah dan terus bersihkan dengan sabun pembersih. Minyak alami juga boleh membuatkan kompleksi wajah lebih berkilau.


(**)2. Susu
(**)Minuman kaya nutrisi ini juga efektif membersihkan makeup. Sediakan semangkuk kecil susu, tambahkan satu senduk teh minyak almond. Gunakan campuran tersebut untuk sapu wajah menggunakan kapas. Susu dan minyak almond akan membuat wajah terasa segar dan lembut. Kemudian bilas untuk membersihkan baki susu.


(**)3. Timun
(**)Tumbuk beberapa hirisan timun, kemudian gosokkan ke kulit wajah dan bilas. Selain menyegarkan kulit, timun juga memiliki khasiat anti peradangan yang baik untuk mengatasi kulit iritasi atau berjerawat.


(**)Nah, itulah beberapa bahan alami yang boleh anda jadikan pengganti makeup remover. Ingat, tidak ada alasan untuk tidak membersihkan wajah sebelum tidur jika anda tidak mahu kulit wajah kusam dan asyik naik jerawat, ya!


EmoticonEmoticon