Friday 13 May 2016

14 Khasiat Berguna Mentimun Dan Cara Buat Masker Mentimun

Tags


(**)Ia adalah sayuran yang mengandungi banyak air. Biasanya mentimun atau sayur timun ini disajikan sebagai pelengkap ketika makan sebagai ulam-ulaman.


(**)Kalori mentimun sangat rendah, tetapi ia mengandungi nutrisi yang banyak. Hampir semua nutrisi yang diperlukan untuk diet seimbang terdapat dalam mentimun.Tahukah anda, mentimun merupakan sayuran keempat yang paling banyak ditanam di dunia ini. Mentimun juga dikatakan makanan “super sihat” kerana khasiatnya yang lengkap.

(**)Khasiat Mentimun

(**)1.Kalori mentimun sangat rendah, iaitu hanya 15 gram kalori per 100 gram .Tidak mengandungi lemak atau kolesterol tepu. Mentimun boleh digunakan sebagai ubat untuk mengatasi sembelit kronik.

(**)2. Ia mengandungi lariciresinol, pinoresinol, dan secoisolariciresinol. Ini adalah 3 lignan sangat berkaitan dengan pengurangan risiko membangunkan beberapa jenis kanser seperti kanser payudara, kanser usus, kanser ovari, kanser rahim dan kanser prostat.

(**)3. Mentimun juga boleh digunakan untuk menyembuhkan mabuk dan sakit kepala. Hal ini kerana mereka membantu rehidrasi nutrisi tubuh, serta menghilangkan racun dari pengambilan alkohol.

(**)4. Kulit mentimun mengandungi serat makanan yang tinggi, yang membantu untuk mengurangkan gangguan pencernaan dan mencegah penyakit perut yang berkaitan dengan detoksifikasi usus.

(**)5. Ekstrak mentimun juga mengurangkan keradangan, kerana aktiviti enzim keradangan. Oxyenase yang bekerja menghalang pengeluaran nitrik oksida yang menyebabkan keradangan yang berlebihan.

(**)6. Juga mempunyai sifat-sifat penyembuhan bagi keadaan yang ada kaitannya dengan penyakit pundi kencing dan buah pinggang. Kandungan air dalam mentimun yang membantu fungsi buah pinggang dengan cara untuk membuang air kecil.

(**)7. Enzim yang disebut erepsin di dalam mentimun juga membantu dalam pencernaan protein.

(**)8. Jus mentimun mengandungi hormon yang sangat diperlukan oleh pankreas untuk menghasilkan insulin yang sangat bermanfaat bagi pesakit diabetes.

(**)9. Baik untuk menyokong kesihatan gigi dengan mencegah bau mulut. Fitokimia yang ada dalam sayuran ini akan mematikan bakteria penyebab bau mulut.

(**)10. Biji mentimun dianggap sebagai ubat semula jadi untuk mengeluarkan cacing pita dari saluran usus. Ia juga mempunyai sifat anti inflamasi yang berkesan untuk merawat bengkak, selesema dan tekak.

(**)11. Mentimun mengandungi antioksidan seperti B karotena, karotena, zea – ​​xanthin dan lutein. Kompaun-kompaun ini bertindak sebagai pembersihan radikal bebas yang umum menyebabkan penuaan.

(**)12. Jus mentimun mengandungi hormon yang sangat diperlukan oleh pankreas untuk menghasilkan insulin yang sangat bermanfaat bagi pesakit diabetes.

(**)13. Baik untuk menyokong kesihatan gigi dengan mencegah bau mulut. Fitokimia yang ada dalam sayuran ini akan mematikan bakteria penyebab bau mulut.

(**)14. Biji mentimun dianggap sebagai ubat semula jadi untuk mengeluarkan cacing pita dari saluran usus. Ia juga mempunyai sifat anti inflamasi yang berkesan untuk merawat bengkak, selesema dan tekak.



(**)Tips Ekstra!

(**)Bagi anda yang ingin memiliki wajah yang cantik dan sihat dengan bajet murah, anda boleh cuba membuat sendiri masker dengan khasiat mentimun. Ia sesuai dipakai untuk semua jenis kulit. Anda boleh memakai masker mentimun ini sebelum tidur atau sebelum melakukan aktiviti. Masker ini tidak akan membuat kulit anda menjadi rosak. Malahan, kulit muka anda menjadi lebih sihat, bersih, putih dan tidak kusam.

(**)Cara Membuat Masker Mentimun

(**)Sediakan buah mentimun dan cuci sehingga bersih
(**)Kemudian parut atau kisar timun tersebut hingga halus.
(**)Selepas itu, tambah sedikit madu,  antara dua atau tiga sudu teh.
(**)Seterusnya, tambahkan juga tiga hingga lima titis minyak zaitun
(**)Campurkan ke semua bahan antara mentimun, madu dan minyak zaitun. Gaul sehingga hingga merata.
(**)Sebelum memakai masker ini, sebaiknya bersihkan wajah anda terlebih dahulu dengan menggunakan air panas suam. Ia bertujuan untuk membuka liang pori-pori pada muka anda dan masker dapat meresap cepat masuk ke pori-pori.
(**)Pakai masker mentimun yang telah anda buat itu selama 15 hingga 20 minit. Kemudian bilas dengan air suam. Setelah itu, bilas lagi dengan menggunakan air sejuk. Ia bertujuan untuk menutup kembali liang pori-pori yang terbuka.Kemudian, lap muka dengan menggunakan tuala yang bersih dan kering.


EmoticonEmoticon