Wednesday 16 March 2016

Tips Bela Ikan Emas

Tags


Tips Penjagaan Ikan Emas

1. Saiz akuarium

(*)Sebenarnya, saiz akuarium ini sangat penting dalam memelihara ikan emas. Kita sering menganggap mendengar ayat ini, “ikan 2 – 3 ekor sahaja, buat apa akuarium besar-besar”. Sebenarnya, lagi kecil saiz akuarium itu, lagi susah untuk anda memahami kualiti dan perubahan air. Kesilapan ini mendedahkan anda kepada risiko ikan emas mati. Jadi, pastikan memilih saiz yang sesuai untuk ikan emas anda.



 2. Ikan terlampau banyak

(*)Satu lagi masalah bila anda sudah jatuh cinta dengan ikan emas, anda pun beli dengan banyak. Padahal saiz akuarium anda kecil sahaja. Bawa pulang ikan tersebut, masukkan ke dalam akuarium dan esoknya 5 ekor ikan emas anda sudah mati. Kenapa?Sebenarnya apa yang berlaku adalah kerana akuarium baru belum betul-betul bersedia dari segi ekologinya untuk menampung beban biologi. Bakteria pengurai (nitrification bacteria) belum lagi hadir dalam akuarium anda.



3. Periksa kualiti air

(*)Bagi memastikan akuarium anda sentiasa berada dalam keadaan sihat dan menarik serta tidak bermasalah untuk jangka masa panjang langkah pertama memainkan peranan penting. Sebelum memasukkan ikan, periksa pH, ammonia dan nitrit. Selepas sebulan, sekiranya ikan menunjukkan masalah, periksa parameter air tersebut.



4. Makanan yang mencukupi

(*)Pantang tengok ikan emas naik ke permukaan, pasti kita menyangka ia lapar. Sebenarnya tidak. Seeloknya, beri makan dua kali sehari. Ikan emas makan dalam kadar yang sikit. Jangan risau kerana ikan emas mampu bertahan tanpa makan selama beberapa hari kerana ikan dapat menyerap nutrien diperlukan daripada nutrien terlarut dalam air akuarium itu sendiri tanpa memeberi kesan kepada kesihatan itu sendiri. Jadi, pastikan kawalan makanannya seimbang ya.



5. Pilih penapis yang sesuai

(*)Anda perlukan sistem penapis yang mampu menapis air sekurang-kurangnya 3 kali bagi akuarium tropika ni. Bukannya mahal atau nampak besar dan gah tetapi tidak efektif. Konsep mudah, katakan akuarium anda berkapasiti 90 liter, jadi jika anda menggunakan top filter pastikan powerhead yang digunakan adalah sekurang-kurangnya 270 liter sejam.



6. Tukar air

(*)Pastikan anda menukar air ikan emas anda apabila air dalam akuarium sudah kelihatan keruh dan kekuningan. Oh ya, ramai antara kita apabila menukar air, mereka menukar dengan air baru sepenuhnya. Anda hanya menambah separuh air baru kerana biasanya ikan emas ini bukan suka sangat dengan air bersih. Berladak sikit-sikit adalah normal, macam habitat mereka juga.


EmoticonEmoticon