Sunday 20 March 2016

Senaman Tambah Tinggi Badan

Tags


1.  Lari Cepat Jarak Pendek

(*)Senaman ini bermanfaat meningkatkan pelepasan hormon pertumbuhan. Penekanan pada otot kaki sepanjang senaman memberikan pemanjang pada tulang dan otot. Sungguhpun begitu, jangan terlalu kerap melakukannya kerana ia boleh menyebabkan pembengkakan pada otot dan buku lali.


2.  Menendang

(*)Berdiri dnegan kali lebar dan angkat satu kaki kemudian lakukan gerakan menendang. Ulangi, minimum 20 tendangan pada satu kaki dan kemudian beralih ke kaki yang satu lagi.


3.  Melompat

(*)Berdiri di depan bangku atau tangga yang ukurannya tidaklah terlalu tinggi. Mulai, lompat dengan satu kaki dalam sepuluh kiraan. Kemudian, ulangi dengan kaki yang satu lagi.  Lakukan gerakan melompat hingga tiga kali.


4.  Berenang

(*)Senaman ini sangat efektif untuk membuat tubuh fit dan lebih fleksibel. Lakukan renang gaya dada dan lakukan minimum 20 minit.


5.  Bergayut

(*)Gunakan penahan atau ambang pintu  yang tinggi.  Awali posisi dengan berdiri lalu biarkan tubuh bergayut. Posisi kaki mestilah lurus, dan ayunkan badan. Lakukan gerakan ini paling kurang 10 kali dalam sehari.


6.  Lompat Tali

(*)Senaman ini paling menyeronokkan. Apatah lagi, jika anda melakukannya sambil mendengar muzik menghentak. Lakukan sebanyak 300 kali setiap hari.


7.  Berbasikal

(*)Gerakan mengayuh basikal membuatkan jari kaki terus mencapai pedal. Ini merupakan peregangan yang boleh membuatkan kaki menjadi lebih panjang. Lakukan sekitar 10-15 minit.


EmoticonEmoticon