Monday 7 March 2016

Punca Anda Mudah Di Serang Sembelit

Tags


Stress

(_-_)Inilah antara penyebab sembelit yang harus anda ketahui. Saraf enterik yang berfungsi luar biasa mengatur sistem penghaaman akan terganggu ketika anda mengalami stress. Keadaan ini akan membuatkan anda mendapat penyakit sembelit.



Kekurangan Cecair

(_-_)Masalah yang satu ini memang kerap menjadi permasalah mereka yang mengalami susah membuang air besar. Ia memang menyebabkan sistem penghadaman menjadi terganggu dan akhirnya sembelit. Minum cukup air secukupnya dan secara berangsur angsur anda akan bebas daripada sembelit.



Mengandung

(_-_)Mengandung juga boleh menjadi salah satu sebab anda mengalami masalah sukar membuang air besar. Sistem hormon dan saraf enterik akan terganggu dan menjadi penyebab sembelit. Jadi, sebab itulah anda perlu mengambil banyak makanan serat untuk mencegah masalah sembelit.



Kurang Bersenam

(_-_)Kurang bersenam boleh mempengaruhi sistem penghadaman. Jadi, cubalah bersenam secara rutin pada setiap hari. Paling tidak pun, buat aktiviti berjalan kaki untuk mengurangkan masalah sembelit.



Tiroid

(_-_)Anda yang berhadapan dengan masalah ‘hypothyroidism’ lebih mudah mengalami sembelit.Ini adalah kerana kelenjar tiroid tidak berfungsi, sehingga menyebabkan ada sembelit.



Travelling

(_-_)Selain makanan yang menjadi penyebab utama sembelit, ‘travelling’ atau berjalan-jalan dalam tempoh yang lama boleh membuatkan anda diserang sembelit. Pada ketika itu, jadual makan dan keadaan tubuh anda akan berubah.Jadi, pastikan anda makan makanan seperti bijirin atau makanan lain yang berkhasiat. Ia sangat penting untuk mencegah anda daripada sembelit.


EmoticonEmoticon